Doctor Trias, 76 - St. Vicenç de Castellet

938 330 305

Vivim la música a l’ESO!

Vivim la música a l’ESO!

Alguna vegada heu tingut la sensació que el món musical és difícil d’accedir? Que hi ha una certa dificultat i que no tothom pot arribar al nivell? I si us dic que tothom pot ser una persona musical amb elements tan simples com el nostre cos o, fins i tot, una pilota de bàsquet? 

Des de música a l’etapa de secundària, treballem la música com a un element vivencial, permetent així que tothom tingui l’oportunitat de participar-hi i es pugui expressar a través de la música. Partint d’una visió més pedagògica, Veblen i Olsson (2004) ens presenten una nova manera de plantejar la música a diferents nivells, en aquest cas l’educatiu. L’objectiu principal d’aquesta metodologia es basa a veure el nostre grup-classe com a un teixit/xarxa de persones que venen de realitats i contextos ben diversos. 

Partint d’aquesta visió, el que busca la CM (Community music) és la de prioritzar la interpretació i vivencialitat de la música per sobre dels possibles aprenentatges (parlant sobre continguts). Així doncs, aproximem totes aquestes pràctiques musicals a elements el màxim de “naturals” o, fins i tot, quotidians per tal que ells no vegin una dificultat musical, sinó un repte a superar amb elements senzills. A part, tots aquests elements, se sumen a fer les activitats sempre des d’una perspectiva col·lectiva de grup, buscant així la cohesió i l’aprenentatge entre iguals. 

Alguns exemples d’activitats que realitzem a música són: 

  • “Basquet beats”: Fem servir pilotes de bàsquet per a entendre, relacionar i expressar ritmes amb música que escolten al seu dia a dia. Tot el grup s’encarregarà de crear una coreografia per a diferenciar els diferents elements rítmics de la cançó que proposin. 
  • La música del cinema: Partint de la base d’un element tan pròxim com el cinema, fem una activitat interdisciplinària (preparar guions, interpretar, entendre les emocions i sentiments d’una banda sonora) on la música del cinema serveix com a eix principal per a desenvolupar les diferents tasques.
  • El rap a l’aula: Tenint al rap com un estil urbà i que s’aproxima als gustos dels participants, l’utilitzem com a via de comunicació i manifestació de missatges que lluitin contra les desigualtats socials, tot això mentre l’alumnat se sent partícip i creador tant de les lletres, els ritmes i els videoclips. 

Totes aquestes i altres activitats són les que ens permeten viure la música a la Secundària des d’una visió més pròxima i accessible per a tothom, fent així que la música sigui no només un element desconnectat de la realitat, sinó una part més del seu dia a dia i la seva formació acadèmica i personal.

Veble, K., i Olsson, B. (2004). Community music: Toward an international overview. Dins R. Colwell, i C. Richardson (Eds.), The New Handbook Of Research On Music Teaching And Learning: A Project of the Music Educators National Conference (pp.730-753). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780195138849.003.0044

Andreu Carreño – Professor de Música d’ESO

CreaEscola Quality Certificate for Education Website