Doctor Trias, 76 - St. Vicenç de Castellet

938 330 305

PROJECTE LA GRAN GUERRA: El projecte la Gran Guerra és un exemple de projecte amb un enfocament interdisciplinari de 4t d’ESO

PROJECTE LA GRAN GUERRA: El projecte la Gran Guerra és un exemple de projecte amb un enfocament interdisciplinari de 4t d’ESO

En un món com el nostre, cada vegada més global i complex, els problemes i les situacions de vida són també cada vegada més complexes i incertes i, per tant, requereixen l’aportació de les diverses àrees per donar-li sentit i coherència. 

Per aquest motiu hem creat  un projecte compartit per diverses àrees de 4t d’ESO que, tot i que té com a assignatura central l’àrea de ciències socials, hi participen també tutopia, robòtica, llengua catalana i castellana. 

En el projecte, després de presentar el període de la Pau Armada i analitzar les seves característiques,  s’atorguen uns rols a  diversos alumnes de la classe que corresponen als líders dels diversos països implicats en la guerra, mentre  la resta de la classe passa a formar part d’una aliança o l’altra. Posteriorment busquen les reclamacions de cada país i preparen un debat. 

En el debat s’enfronten els representants de la Triple Aliança i la Triple Entesa, de manera que posen de manifest les seves reclamacions territorials, econòmiques, polítiques…

Posteriorment s’analitza el detonant de la Guerra i es treballa l’evolució d’aquesta per etapes. En aquesta part del projecte intervé Tutopia, a partir de l’anàlisi de la pel.lícula “Feliç Nadal” que posa de relleu com enmig del camp de batalla el dia de Nadal de 1914, espontàniament es produeix un parit de futbol entre soldats enemics. També Llengua castellana, que analitza la vida dels soldats a les trinxeres per, posteriorment, redactar una carta amb el format i el llenguatge de l’època a la família, parella, amistats,… Paral.lelament des de llengua catalana s’analitza l’enfonsament del Lusitània, que suposa l’entrada d’USA a la guerra i es realitza  una crònica periodística d’aquest fet.  

Mentre es treballen aquests aspectes, des de ciències socials, per grups, s’aprofundeix en les batalles més rellevants de la guerra, es realitza una infografia de cadascuna i es converteix en un codi QR que ens acompanyarà juntament amb un mapa del conflicte  durant la resta del projecte.

Per tal d’adonar-se que aquesta guerra fou diferent a totes les anteriors, especialment, pel què fa  a les armes utilitzades, des de robòtica  es desenvolupa una triple tasca: un joc virtual, una maqueta d’un avió utilitzat a la guerra  i una animació en 3D de la guerra. El joc virtual divideix l’alumnat en dos blocs, seguint el que realment va passar durant el conflicte i se’ls assigna diferents països, a partir d’aquí el joc es basa en una mena d’estratègia real on l’adquisició de recursos o les aliances els ensenya que en el fons tot es mou al voltant de l’economia. En quan al desenvolupament armamentistic que va suposar un abans i un després, destaca la incorporació de l’aviació al conflicte, per això des de robòtica on es treballa la realitat augmentada i la realitat virtual dissenyen un avió de l’època en 3D. Aquest avió els servirà per crear una animació virtual d’uns 30 segons d’un combat aeri, primer conflicte en portar la guerra a l’aire. 

Finalment el projecte finalitza amb la cerca de les conseqüències i es conclou en una posada en comú sobre la importància del diàleg i el consens per evitar nous conflictes.

Joan Llusà – Doctor en Didàctica de les Ciències Socials i Professor d’Història i Ciències Socials d’ESO

CreaEscola Quality Certificate for Education Website