Doctor Trias, 76 - St. Vicenç de Castellet

938 330 305

L’escola del futur. Cap a on va l’educació actual, quines necessitats té i quins reptes vol assolir si volem transformar la societat com a comunitat educativa.

L’escola del futur. Cap a on va l’educació actual, quines necessitats té i quins reptes vol assolir si volem transformar la societat com a comunitat educativa.

Al llarg de la història sempre hi ha hagut pioners, cultures i biografies que han buscat la innovació per cercar respostes a les necessitats que sorgien en la societat del seu temps. Leonardo da Vinci, Frida Kahlo, Albert Einstein o Steve Jobs són un exemple clar de persones innovadores que volien millorar la societat, cercant nous invents i projectes, o bé volen provocar canvis de paradigmes en la manera de pensar i representar l’art.

Actualment, també han seguit existint grans innovacions a tots els nivells, on ara es parla de la intel·ligència artificial com una arma de doble fil que en poc temps experimentarem com acabem amb aquestes novetats tecnològiques.

Tanmateix, en el món educatiu i en l’àmbit més pedagògic, aquesta innovació és com l’aigua que ara mateix necessitem. El món actual demana immediatesa i presenta certes necessitats, com bé deia l’article “L’educació, el pilar del país”, publicat al diari Ara (Albaigés, Bonal, Coll, et al., 2024).

En aquest article, diferents investigadors de l’àmbit educatiu com ara Albaigés o Tarabini comentaven que existeixen fins a cinc àmbits que han de ser prioritaris per transformar el sistema educatiu. Aquests cinc àmbits són el gran percentatge de pobresa infantil actual, la millora de les polítiques educatives, el benestar emocional, l’organització del sistema educatiu o l’alumnat com a punt de partida de tot.

No obstant això, avui m’agradaria aprofundir en l’àmbit que torna a recordar-nos un cop més que l’alumne és el centre de l’educació, n’és el PROTAGONISTA. Crec sincerament que és l’àmbit que viu dins del nostre cercle d’influència, si ho relacionem amb el projecte LíderEnMi (LEM) de les escoles FEDAC i va en concordança amb la innovació pedagògica que busquem cada dia a les nostres escoles.

Per tant, uns dels reptes actuals i futurs de la innovació no és altre que facilitar processos per donar resposta a les necessitats actuals de la comunitat educativa i l’alumnat. I és per això que, com deien Albaigès i Tarabini, necessitem posar en el nostre focus innovador la proposta pedagògica d’escola, situant l’alumnat com a protagonista. Un alumnat acompanyat pel docent de forma individualitzada i tenint en compte l’actual diversitat i complint amb reptes com l’equitat o la coeducació

A més, en aquesta innovació serà clau apostar per dinàmiques o projectes que vetllin pel benestar mental i emocional de petits i grans, i on el “nervi” de l’aprenentatge sigui la creació en comunitat i de forma cooperativa de moments memorables que ens ajudin a viure aprenentatges motivadors i ens regalin grans records en les nostres biografies úniques i autèntiques.

Les escoles FEDAC tenim un fi en ment innovador on projectes com LíderEnMi (LEM), Escolta’m, la mentoria o la TUtopia són evidències d’èxit i el camí per transformar junts la societat, cuidant-la, cuidant-nos i començant per cuidar-se a un mateix. El canvi i la innovació comença amb TU.

Albaigés, B., Bonal, X., Coll, C., Martínez, M., Pedró, F., Riera, J., Tarabini A., i Vilalta, J. M. (2024, gener 21). L’educació, el pilar del país. Diari Ara. https://www.ara.cat/opinio/educacio-pilar-pais-vilalta-bonal_129_4912367.html

Xavier Martos – Coordinador d’Innovació Pedagògica

CreaEscola Quality Certificate for Education Website