Doctor Trias, 76 - St. Vicenç de Castellet

938 330 305

Ensenyar a partir de Problemes Socials Rellevants

Ensenyar a partir de Problemes Socials Rellevants

Des de fa temps a la nostra escola  ens vam proposar de trobar fórmules per tal de convertir el procés d’ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials en una assignatura realment  significativa, útil i funcional per al nostre alumnat, allunyant-nos així d’una  “història de museu” que, tradicionalment, s’ha basat en la memòria i la repetició, així com també d’una geografia física o política sense cap vinculació amb la realitat dels infants. Per aquest motiu vam optar per dissenyar Situacions d’Aprenentatge que partissin de problemes socials rellevants i que permetessin donar sentit a l’aprenentatge d’aquesta àrea. 

Què són però els Problemes Socials Rellevants? es tracta de qüestions vinculades a situacions socials i/o mediambientals permanents, vigents o  urgents que no tenen una única solució, que parteixen de situacions complexes i que estan condicionades pels interessos  o  per la ideologia dels agents implicats. 

És evident que els fenòmens naturals i socials no es presenten a la realitat sota el prisma d’un única disciplina, sino en forma de problemes, conflictes o expectatives que es comprenen millor quan s’estudien i s’analitzen relacionant de forma interdisciplinar diverses àrees. 

Per tot plegat venim desenvolupant projectes on participen diverses assignatures i que parteixen de preguntes problematitzades a les que es vol donar resposta mitjançant el treball compartit. Es tracta de projectes com “Tomorrowland”  a 3r d’ESO, intentant projectar la ciutat del futur que tots volem o desitgem combinant les aportacions de tecnologia, matemàtiques i Ciències Socials,  o de projectes  com ara “La Gran Guerra” a 4t d’ESO, on des de Llengua catalana i castellana, Robòtica, Tutopia i Ciències Socials analitzem aquest  conflicte  des de múltiples mirades amb l’objectiu d’interpretar el passat per comprendre el present i donar la millor de les respostes possibles als conflictes humans.