Doctor Trias, 76 - St. Vicenç de Castellet

938 330 305

Ambients a Educació Infantil

Ambients a Educació Infantil

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.

A la nostra escola els vam implementar el curs 17-18, vol dir que amb aquest ja en portem 7 cursos gaudint-los.

Els primers cursos eren ambients de joc lliure, és a dir, es presenten diferents propostes i cada infant tria quina vol fer, i pot anar canviant quan vol de proposta. El curs passat vam introduir els ambients dirigits, on tots els alumnes han de fer un recorregut de propostes igual o semblant.

Els fem una tarda a la setmana. Quan és ambient lliure els infants trien on volen anar al matí. A la tarda els fem un dibuix a la mà del color de l’ambient que els toca quan és lliure, o es posen un penjoll quan és dirigit.

A l’entrar a l’ambient es fa una petita conversa en rotllana per parlar  sobre quines són les consignes que cal seguir, les propostes que hi ha, allò a què pensen jugar, quins rols es desenvolupen en aquell ambient…

L’Infant és el constructor del seu propi aprenentatge. Investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa, imagina…

Considerem important també l’organització de grups naturals, no constituïts per edats, sinó per interessos, que afavoreixin la interacció, col·laboració i cooperació entre infants de diferents edats, on es donin relacions d’ajuda. Per això els ambients els fan alumnes dels 3 cursos d’infantil barrejats.

La funció de les mestres és fer de guia, d’organitzadores, de mediadores que faciliten el procés d’aprenentatge.

Els objectius dels ambients són:

·   Desenvolupar el llenguatge oral: lèxic, espontaneïtat en la parla…

·   Expressar els seus sentiments, emocions i sensacions  lliurement.

·   Afavorir les relacions socials i de convivència entre els infants de diferents edats.

·   Investigar, observar, manipular…de manera constant i lliure.

·   Desenvolupar els hàbits socials; compartir espais, jocs, joguines, posar-se d’acord, establir normes de comportament i de joc…

·   Aprendre dels companys/es, no només de l’adult.

·   Respectar a les persones i els materials.

I els ambients que fem:

Lliure: joc simbòlic, experimenta, construccions, fes i desfés/ 1-2-3 i moviment.

Dirigit: llum, grafomotricitat, experiments, art i música.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website