Doctor Trias, 76 - St. Vicenç de Castellet

938 330 305

We are what we feel: una reflexió sobre la salut mental a través de l’art i la ciència

We are what we feel: una reflexió sobre la salut mental a través de l’art i la ciència

Donem veu a les emocions

El projecte interdisciplinari We are what we feel de la nostra escola FEDAC Sant Vicenç, combina biologia, tecnologia, arts plàstiques i cinema per sensibilitzar l’alumnat sobre els trastorns de salut mental. El resultat: una sèrie de curtmetratges en stop-motion creats pels alumnes de 3r d’ESO que mostren, des del respecte i la creativitat, realitats emocionals i socials que sovint romanen invisibles.

Què ha inspirat el projecte?

La salut mental és una temàtica d’enorme rellevància en el context educatiu actual. A We are what we feel, hem volgut apropar aquesta realitat a l’aula des d’una mirada científica, empàtica i artística.
El projecte sorgeix de la voluntat de trencar estigmes i fomentar la comprensió d’allò que sentim, tant des del punt de vista biològic com emocional i social. L’art, en aquest cas, es converteix en un mitjà poderós per expressar allò que sovint costa posar en paraules.

Per a qui és el projecte?

We are what we feel ha estat desenvolupat pels alumnes de 3r d’ESO, i ha integrat coneixements i competències de les àrees de biologia, visual i plàstica, tecnologia i cinema.
L’experiència ha permès a l’alumnat comprendre i representar diferents trastorns de salut mental, treballant en grups per crear històries sensibles i respectuoses que després han portat a la pantalla mitjançant l’animació en stop-motion.

Temporització

El projecte s’ha dut a terme al llarg d’un trimestre, en sessions coordinades entre les diferents àrees implicades, amb una estructura que ha permès aprofundir tant en la investigació com en la creació artística.

Com hem fet el projecte?

  1. Pluja d’idees i sensibilització
    El projecte va començar amb una dinàmica de pluja d’idees on els alumnes van compartir coneixements previs, idees i inquietuds sobre la salut mental. Aquest espai inicial va permetre obrir el debat, trencar tabús i començar a pensar en possibles històries a representar.
  2. Dibuix expressiu sobre un trastorn mental
    Cada alumne va escollir un trastorn mental i el va representar a través d’un dibuix lliure. Aquesta activitat va ajudar a connectar amb les emocions, a empatitzar amb les realitats representades i a començar a visualitzar com traslladar-les al format audiovisual.
  3. Creació del guió narratiu
    En grups cooperatius, els alumnes van escriure un guió que abordava una situació relacionada amb un trastorn mental, amb un enfocament respectuós, sensible i educatiu. Els guions incloïen personatges, escenaris i una estructura narrativa clara amb missatge final.
  4. Elaboració de l’storyboard
    A partir del guió, els grups van dissenyar un storyboard detallat: una guia visual on van planificar escena per escena com representarien la història en format d’animació. Aquesta fase va ser clau per organitzar el treball abans de passar a la producció.
  5. Creació del curtmetratge en stop-motion
    Finalment, utilitzant l’app Stopmotion Studio, els alumnes van construir els personatges i escenaris amb materials diversos, i van enregistrar els seus curtmetratges animats. El procés incloïa la presa de fotografies, l’edició i l’afegit de textos o àudios per completar el missatge.
  1. Exposició
    El projecte culminarà amb la participació a la II Jornada + Art a la UAB (28 d’abril), on es presentaran els curtmetratges a la fireta expositora, juntament amb els treballs d’altres escoles FEDAC. Un espai per compartir i fer visible la importància de parlar de salut mental a l’aula.

Recursos

Aquest projecte ha estat possible gràcies a la col·laboració interdisciplinària entre docents i a la voluntat d’oferir un aprenentatge que integri coneixement científic, expressió artística, eines digitals i sensibilització social.
La seva estructura ha afavorit tant el treball en equip com la reflexió individual i col·lectiva.

Materials

Per a la realització dels curtmetratges, s’han utilitzat materials diversos (plastilina, cartolines, figures, retoladors, fons escenogràfics, etc.) i dispositius per a l’animació digital (Stopmotion Studio).
Els alumnes han après a transformar idees i emocions en històries visuals, desenvolupant competències comunicatives, tecnològiques i creatives.

Un projecte amb impacte social i educatiu

Amb We are what we feel, la nostra escola reafirma el seu compromís amb una educació transformadora, que posa al centre el benestar emocional, la creativitat i la consciència social.
Projectes com aquest mostren que parlar de salut mental a l’escola no només és necessari, sinó també possible i enriquidor. Inspirar, sensibilitzar i educar: aquest és el camí.